2014. december 5., péntek

Mézeskalács télen nyáron, vagy amikor megkívánom

Szofi kb. 1 hónapja nyaggat hogy süssek mézeskalácsot. Valamiért nem volt kedvem nekilátni, elővenni a sodródeszkát és valahogy macerásnak éreztem, inkább sütök valami más sütit jó? és ő belement így csináltam tortát vagy muffint, mihez volt épp kedvem. Aztán hétfőn míg ő iskolában volt a tesó meg betegen itthon, nekiláttunk közösen a mézeskalács gyártásnak.

Nem olyan egyszerű mert tej és tojás érzékenyek és sok recept tartalmazza valamelyik hozzávalót. Így általában olyan recepteket keresek (ha nincs tojásmentes verzió) ami kevés tojást tartalmazna és én egyszerűen csak elhagyom azokat és lesz ami lesz alapon nekilátok a sütikészítésnek. A mézeskalács készítésnél ezzel nem is szokott gond lenni, tojás nélkül is tökéletes, viszont a család egy része meg lisztet nem eszik paleo verzióra is szükségem volt. Ezzel se lenne gond, de a paleo verzióhoz meg kéne a tojás, de nagyon, de nem lehet ezért itt trükköznöm kellett egy picit. Tökéletes nem lett, de az íze az finom.


Mézeskalács zablisztből

35dkg teljeskiörlésű zabliszt
2,5-3dkg folyékony kókuszzsír
kb. 15dkg méz (aki szigorú diétán van az használjon eritritolt)
pici szódabikarbóna
1/2 zacskó mézeskalács fűszer + fahéj mert mi nagyon szeretjük

Hozzávalókat összegyúrtam és mivel picit száraznak éreztem 1evőkanál vizet raktam még hozzá, de aztán ez meg picit sok lett, szóval épp hogy kell hozzá még folyadék. (picit több mézzel szerintem meg egyáltalán nem kell) A tésztát kb. 3-4mm vastagra nyújtottam szaggattam és megsütöttem kb. 160-180 fokon légkavarásos fokozaton.

Sajnos szép díszítésre sem időm sem energiám nem volt, meg nem is tudom hogyan valósítsam meg tojás nélkül :(  . Ajánlották hogy cukrot meg citromlevet keverjek ki és azzal szép fehér díszítést tudnék csinálni. Na most cukrot mi nem eszünk, megpróbáltam eritritolt kikeverni citromlével, szép fehér lett meg minden de az íze borzalmas, a gyerekek is fújjogták szóval ment a kukába :(

Paleo verzió
Nem akartam sokat kísérletezni ezért úgy döntöttem hogy már egy bevált paleo linzertésztát alakítok át.

20dkg darált mandula
10dkg nyílgyökérliszt
15-20dkg kókuszzsír
méz (ízlés szerint, kiváltható eritritollal is)
pici szódabikarbóna
mézeskalács fűszerkeverék kb. fél zacskó

Száraz hozzávalókat összekevertem majd az olvasztott mézet és zsírt is hozzáadva összegyúrtam a tésztát és eltettem pihentetni. Emlékeim szerint  az alábbi tészta (amikor máshoz használtam nem volt túl zsíros) ellentétben most nagyon zsírosnak éreztem, "láttam" meg hát szó se róla nem kevés 20dkg nyi kókuszzsír. Na akkor már bántam is hogy ilyen sokat tettem bele, gondoltam elég lett volna csak 10dkg is. (de mivel nincs tojás általában több zsír kell hogy összeálljon a tészta-na meg egybe is maradjon) így hát adtam még 2 evőkanál nyílgyökérlisztet a tésztához, de így is zsírosnak láttam szóval úgy döntöttem nem kísérletezem tovább kisütöm így nem pazarlom a drága alapanyagot. Két sütőpapír között kisodorni könnyű volt, szaggatni is, csak aztán olyan puha volt hogy nem tudtam szépen leszedni a papírról és átrakni a tepsibe. ezért összegyúrtam gombócoltam és azt kilapítva tettem a tepsibe.180 fokon sütöttem.
Sülés közben jött a probléma (és a gondolat hogy feleslegesen dolgoztam) mert elfolytak a gombócok és egy összefüggő masszát képeztek, akkor arra gondoltam ebből semmi nem lesz az egész kuka. Na de csoda történt mert egy könnyen szeletelhető és isteni finom, egyáltalán nem zsíros (se ízre se tapintásra) süti lett a végeredmény, tökéletes mézeskalács csak épp a formája nem az.

Nyugodtan kipróbálhatjátok de felesleges bajlódni a formázással mehet egybe a sütőbe és a végén szeletelni kell.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése